קרוב ל-36 מיליון איש כבר נדבקו בנגיף הקורונה בשמונת החודשים האחרונים, מתוכם מתו כבר למעלה ממיליון בני אדם. הנגיף ממשיך להפתיע את עולם הרפואה גם כיום, אך ההתפשטות המהירה של הפנדמיה איפשרה למפות את מהלך המחלה ולצפות מה יהיו התסמינים שתוקפים את החולים. עד כה נרשמו למעלה מ-150 תסמינים שונים, ולמעשה הנגיף מראה פוטנציאל לתקוף כמעט כל חלק בגוף. עם זאת, אצל מרבית החולים מהלך המחלה דומה, ועמו גם סדר הופעת התסמינים.
שלבי מחלת הקורונה שמובאים כאן הם השכיחים ביותר. מטבע הדברים, סדר התסמינים ומשכם עשויים להיות שונים מאדם לאדם. בנוסף, ייתכן שלא כל התסמינים המובאים כאן ואפיונם יופיעו אצל כל נדבק. עם זאת, לפי פרסומי ארגוני הבריאות - זהו מהלך המחלה השכיח ביותר.
מרבית מקרי התחלואה בנגיף הקורונה הם קלים או מתונים, אך כ-20 אחוזים מהחולים ילקו במחלה חמורה או קריטית. מרבית החולים מפתחים חום, שיעול יבש וקוצר נשימה, שלושת התסמינים הנפוצים ביותר. המחלה מלווה גם בעייפות, כאבי שרירים, איבוד טעם או ריח, כאב גרון, שלשולים בחילות וכאבי בטן.
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה שיבא תל השומר
מחלקת קורונה שיבא תל השומר
כ-20 אחוז מחולי הקורונה ילקו במחלה חמורה או קריטית
(צילום: AP)
תקופת הדגירה הממוצעת של נגיף הקורונה היא כחמישה ימים מרגע החשיפה ועד למחלה. כאמור, חלק מהחולים יהיו א-סימפטומטיים ולא יסבלו מאף סימפטום למשך כל אורך המחלה. אחדים יסבלו מהופעה קצרה מאוד של התסמינים, שעלולים להופיע למשך כמה שעות בלבד, כשבמקרה כזה השכיח הוא חום המופיע לזמן קצר.
למרות שהנגיף תוקף את הריאות תחילה, הוא יכול להדביק גם את הלב, הכליות, הכבד, המוח והמעיים. כמה מחקרים הראו כי COVID-19 היא מחלת כלי דם ולאו דווקא מחלה נשימתית, כלומר היא פוגעת בכלי הדם, מובילה להיווצרות קרישי דם ולסיבוכים כמו נזק ללב או שבץ מוחי.
מאיסוף הדיווחים ממאות אלפי חולים בעולם - זהו דפוס המחלה השכיח, שכאמור עשוי להשתנות מאדם לאדם:

יום 1

התסמינים פורצים לרוב תוך יומיים עד 5 ימים מרגע ההדבקה, אך לעתים עלולים לפרוץ גם שבוע ויותר מהחשיפה לחולה מאומת. בדרך כלל יחוו החולים חום עם או בלי הופעת שיעול יבש וקוצר נשימה. החום לרוב אינו גבוה, ונע סביב 37.8-38.5 מעלות. בחלק מהחולים מופיע גם אובדן חוש ריח וטעם, עם או בלי התסמינים הנוספים.

יום 3

אצל חלק מהחולים התסמינים הולכים ומחמירים, ומתפתחת דלקת ריאות ויראלית האופיינית לקורונה. במקרה כזה, מחמירים גם קוצר הנשימה והשיעול, עם או בלי חום גבוה.

יום 5

זהו היום הקריטי בו המחלה תופסת תפנית אצל חלק מהחולים שלוקים במחלה קשה: דלקת הריאות מחמירה והחולים סובלים מקוצר נשימה ניכר ושיעול. במצב כזה, החולים סובלים מחולשה קשה ומתקשים להשלים משפטים, מצב הקרוי ברפואה "דיספנאה של דיבור".

יום 7

מרבית החולים במצב בינוני עד קשה מגיעים בשלב זה לאישפוז. קוצר הנשימה הולך ומחמיר עד כדי כך שהם נזקקים לחמצן.

יום 8

בשלב זה, חולי הקורונה במצב קשה שאושפזו כבר מפתחים תסמונת מצוקה נשימתית חריפה, הדורשת לעתים הנשמה (אינטובציה). החולים הא-סימפטומטיים לעומת זאת, ימשיכו להיות א-סימפטומטיים, והחולים במצב קל כבר יחושו הטבה משמעותית, עד כדי היעלמות של התסמינים.

יום 9

חלק מהחולים הקשים מפתחים בשלב זה אלח דם. זהו זיהום מסכן חיים שנובע מתגובה חיסונית אגרסיבית (המכונה "סערת ציטוקינים"). החולים הללו מאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ קורונה, ולעתים מחוברים למכונת ECMO, המחליפה את פעולת הלב והריאות. חלק מהחולים במצב קל עד בינוני, עלולים להתחיל לסבול מכאבי בטן ושלשולים.

יום 10

חלק גדול מהחולים במצב קל כבר אינם סובלים מסימפטומים כלשהם, ואם אכן הם ללא תסמינים לפחות 3 ימים, הם לרוב ישוחררו מבידוד.

יום 16

חולי קורונה שסבלו משיעול עד כה, יתחילו לחוש הקלה משמעותית, ירידה בתדירות השיעול עד להיעלמותו.

ימים 17-21

בשלב זה מרבית החולים במצב קשה מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות: אלה שהתאוששו ושוחררו מבית החולים להמשך מעקב ושיקום בקהילה, או שמצבם הלך והחמיר עד שנפטרו.

תסמינים שנמשכים שבועות לאחר הבדיקה הראשונית

גם אחרי ההחלמה, נמשכים דיווחים על עשרות תסמינים שעשויים להימשך שבועות רבים אחרי הופעת המחלה הראשונית. התסמינים המוכרים שבהם הם איבוד חוש טעם וריח, חום, שיעול, קוצר נשימה, כאבי גרון, כאבי ראש, תשישות, וכאבי שרירים. קבוצת פייסבוק בשם COVID19 symptoms שבה חברים מעל 3,000 חולי קורונה שהחלימו, אוספת את עדויות חבריה בדבר התסמינים שלאחר ההחלמה.
מחקר שערך המרכז האמריקני לבקרת מחלות ושפורסם ביולי האחרון, מצביע על 172 תסמינים אפשריים לאחר ההחלמה מקורונה, הכוללים מגוון מערכות בגוף ובהם פגיעה בראייה, פריחות שונות, פגיעה בזיכרון, במוטוריקה, שינויים במערכת העיכול ואפילו נשירת שיער. עדיין לא ברור אם התסמינים האלה אכן קשורים למחלה, לטיפול, או לאשפוז הממושך.


הגיל, כך נראה מהמחקר, משחק תפקיד משמעותי במידת התחלואה והימשכות התסמינים: מרבית הסובלים מתסמיני הקורונה היו בני 50 ויותר. 47% מהם התלוננו כי התסמינים נמשכים גם שבועות לאחר הבדיקה הראשונית. מנגד, אצל בני 18 עד 34, רק 26% דיווחו כי התסמינים נמשכים. בקרב בני 35 עד 49, התלוננו 32% על המשך התסמינים גם שבועות לאחר הבדיקה הראשונית.
עוד התגלה שאחד מכל 5 צעירים בגילאי 18 עד 34 שהיו בריאים, ללא כל מחלה כרונית, דיווחו כי המשיכו לסבול מתסמיני הקורונה הרבה אחרי ההחלמה או שלא התאוששו לחלוטין.
מחקרים קודמים כבר הראו שחולי קורונה מאושפזים, סובלים מתסמינים ממושכים: באחד הסקרים שנערך באיטליה דיווחו 87% מהמאושפזים כי הם סובלים מתסמין אחד לפחות גם חודשיים לאחר ההחלמה. יותר ממחצית אמרו כי הם סובלים משלושה או יותר תסמינים לאחר ההחלמה.